E nevoie sa am o societate?
Nu. Poti avea propriul site fara a fi conditionat in orice fel de existenta unei persoane juridice.
Definire platforma Custom si Open Source. Pro si Contra!
In primul rand s-ar cuveni sa definim termenii, pentru a nu exista neclaritati in speta:
Platforma custom: se intelege in principiu o platforma facuta mai mult sau mai putin “la comanda” de catre o pers. fizica sau juridica. In fapt majoritatea absoluta a platformelor facute la comanda “doar pt dvs” sunt aceleasi platforme vandute la zeci de oameni, cu foarte mici adaptari, personalizari, culori si layout schimbat.
Platforma Open Source: o platforma gratuita sau nu, avand codul disponibil pentru public.
De ambele parti, exista avantaje si dezavantaje. Nu iti putem spune noi care este alegerea corecta, noi iti prezentam fapte si date usor de verificat, decide tu:
- O platforma custom este aproape asa cum o vrei tu. Intreba-te insa inainte, daca vrei un website care sa iti placa tie sau care sa placa utilizatorilor. De cele mai multe ori, aceste puncte sunt divergente.
- O platforma custom va fi atat de bine scrisa ca si cod pe cat de buni sunt cei ce o dezvolta si ei sunt atat de buni, pe cat de mult sunt platiti: programatorul, graficianul, specialistul SEO etc.
- Costuri: in cazul unei platforme gratuite open source, pornesti de la un site functional, verificat, updatat, in cazul unei platforme custom insa pornesti de la zero si incepi sa platesti de la prima linie de cod.
- Compatbilitate: in cazul unei platforme custom, nu ai nimic compatibil. In consecinta platesti, astepti pt orice : un nou plugin, o noua tema, un nou modul, extensie, functionalitate de orice fel. In cazul unei platforme open source, ai zeci de mii de plugin-uri, multe dintre acestea gratuie (la data scrierii acestui articol plugin-uri pt WordPress 30.193, Opencart 12.305, Joomla 7803). O tema va costa intre 30 USD si 60 USD in mod obisnuit pentru o platforma open source si aveti de ales intre mii de teme gratuite. In cazul unui magazin custom, repet nu aveti nimic gratuit si o tema de calitate va poate costa cateva sute de euro.
- Update: update-urile sunt gratuite pentru platformele open source, pentru teme, plugin-uri, extensii. Daca ai o platforma custom, vei plati pentru tot, asta in cazul fericit in care mai dai de firma, programatorul care ti-a construit site-ul.
- Pentru dezvoltarea, update-ul, corectarea greselilor, repararea problemelor de securitate, in cazul unei platforme open source, ai o comunitate de mii de oameni care produc extensii si zeci, sute de mii de oameni care verifica, solicita ajutor si ridica probleme cu privire la functionalitate. Orice problema ai, este putin posibil sa nu gasesti o solutie pe vreun motor de cautare, intotdeauna vei gasi pe cineva care s-a mai lovit de problema respectiva si rezolvarea. Daca ai o problema cu o platforma custom, nu ai ce sa cauti si nici unde.
- Poti construi, in consecinta, un magazin online, blog, forum, site de prezentare, perfect functional apeland la solutii gratuite si platind doar pentru implementarea lor. In cazul unei platforme custom, vei plati atat crearea respectivelor functionalitati cat si implementare.
- Ce se intampla in cazul in care nu te mai intelegi, nu mai esti de acord sa platesti sumele cerute de persoana fizica sau juridica, ce ti-a dezvoltat platforma? Sau pur si simplu, nu te mai intelegi cu ea sau nu vrei sa mai astepti zile, saptamani, luni pana ti se corecteaza, updateaza, adauga functionalitati la respectiva platforma? Este foarte greu sa te duci sa gasesti pe cineva care are chef, pricepere sa corecteze o platforma facuta de altcineva, nu uita ca fiecare programator are stilul sau de lucru, modalitatea sa de a scrie / aranja un cod si ideile sale preconcepute cu privire la anumite “principii”.
- De ce se insista in genere pentru platforme custom si nu pentru platforme open source gratuite? Pentru ca o firma prefera sa primeasca o suma XYZ de zeci de ori, vanzand acelasi produs, cu mici modificari, decat sa primeasca de 2, 3, 4 ori mai putin, vanzand o platforma open source. Pentru ca o firma, stie ca odata ce ti-a vandut platforma, te-a cumparat si castigat ca si client, nu mai ai aproape cum sa pleci in alta parte, esti al lor. In cazul in care achizitionezi o platforma open source, ai o comunitate de zeci de mii de oameni care pot sa continue munca la acel site.
Si totusi se recomanda vreodata o platforma custom?
- un site web “standard” (blog, forum, magazin, site de prezentare etc)
- aici, as recomanda fara nici o urma de indoiala o platforma gratuita opensource (e.g. opencart, magento, prestashop)
- platforma platita potrivita, compatibila, corespunzatoare, platita (e.g. cs-cart)
- un site web “aparte”, “non-standard” ( platforma de socializare, comparare a preturilor/produselor, licitatii, pariuri etc)
- doar in acest caz, neavand de ales, as sfatui clientii sa mearga pe o platforma “custom”.
Platformele gratuite Open Source sunt pentru site-uri ieftine.
Acesta este unul din miturile existente, faptul ca platformele open source, sunt pentru site-uri ieftine, necompetitive.
Web Site-urile enumerate mai jos, sunt doar cateva dintre web site-urile bazate pe platforme open source gratuite. Intreaba-te de ce, pentru ca sigur bugetul sau resursele de orice fel, inclusiv umane, nu reprezinta o problema pentru acestea. Si totusi au apelat la platforme open source.
- Nike
- BBC
- White House
- FedEX
- BestBuy
- PlayStation
- The Economist
- MTV
- eBay
- Ikea
- Lufthansa
- Lindt
- U.N.E.S.C.O.
Sunt platformele Open Source gratuite sau nu, superioare solutiilor custom?
Depinde de ce vrei, unealta potrivita la locul potrivit.
Daca doresti un site standard : magazin online, blog, forum, site de prezentare etc, cu siguranta da.
De ce? Pentru acelasi motiv, credem noi, pentru care este mai simplu, usor si recomandabil sa iti instalezi un sistem de operare existent si nu sa iti faci unul de la zero.
Este la fel de adevarat, ca daca doresti un website nestandardizat (platforma de comparatie a preturilor, jocuri online, aplicatii online sau pariuri online spre exemplu), este putin probabil sa gasesti o solutie si de abia atunci, se justifica o platforma dezvoltata inhouse, custom. Din acelasi motiv pentru care daca vrei o masina, indiferent ca vorbim de coupe, sedan, de marfa sau de curse, te vei duce sa iti cumperi una, daca insa iti doresti o masina cu 3 roti in spate, 2 in fata si 3 volane, probabil vei fi nevoit sa ti-o dezvolti de la zero, intrucat este putin probabil sa o gasesti undeva.
Sunt foarte multi termeni de specialitate pe care nu ii inteleg.
Nu va lasati inselati de jargonul inerent oricarui domeniu. Toti termenii complicati, necunoscuti, au explicatii simple si pe intelesul tuturor, va trebuie doar putin rabdare si un interlocutor potrivit.
In acets sens, va punem la dispozitie un mic dictionar explicativ, cu termeni pe intelesul tuturor, ce speram ca o sa va ajute sa va descurcati (link)
Nu conteaza cum arata site-ul meu, conteaza ce vand / ce ofer!
Da si nu.
Gandeste-te la site-ul tau ca la un magazin fizic : iti place ca magazinul in care intri sa fie curat, sa nu scartaie usa de la intrare, sa ploua inauntru, sa aiba conserve vechi si murdare, sa aiba rafturi cazute, sa fie aranjat, sa aiba vanzatori care isi cunosc marfa, sa ti se vorbeasca frumos, sa fie la strada, sa ofere preturi bune, sa aiba preturi la toate produsele?
Exact asa stau lucrurile si in cazul unui magazin online.
Conteaza si marfa, nici o indoiala insa conteaza si unde este expusa aceasta.
Platforma perfecta pentru magazinele online?
In umila noastra opinie nu exista o platforma perfecta.
Alegerea platformei difera de foarte multi factori: pret, timp, cerinte, functii predefinite, extensii disponibile, compatibilitate, SEO friendly, numarul si calitatea temelor, usurinta in utilizarea, numarul de produse / categorii suportate, diverse alte limitari ale platformei, viteza de incarcare, sunt doar cateva din variabilele luate in calcul la stabilirea platformei potrivite pentru web site-ul tau.
Pentru magazinele online spre exemplu, preferam OpenCart, Magento sau Prestashop ori chiar WooCommerce, se numara printre optiunile viabile.
De cele mai multe ori insa , nu limitele unei platforme sunt cele care ingradesc dezvoltarea site-ului ci, in cvasi-unanimitatea cazurilor, priceperea si bunavointa celor ce o implementeaza.
In acest moment exista aproximativ 197.000 de web site-uri live care functioneaza pe OpenCart, PrestaShop este implementat in peste 150.000 de site-uri, peste 191.000 de site-uri in Magento, 234.000 site-uri WooCommerce.
Platforma perfecta pentru magazinele de prezentare?
Credem ca printre optiunile de luat in calcul, se numara cms-urile (sau mai nou, CMF): WordPress, Joomla, Drupal.
Aici puteti gasi si compara peste 1200 de C.M.S.-uri:
In acest moment, site-uri faimoase din toata lumea, sunt construite pe aceste platforme: Drupal (Fast Company si Team Sugar), Joomla (Harvard University, MTV, IHOP), WordPress(Playstation, C.N.N., N.A.S.A., NY Oberserver, NBC, TED, GigaOM, UPS, TechCrunch, CBS Radio). In consecinta, cred ca putem afirma ca vorbim de platforme mature, sigure, robuste.
Ca si in cazul magazinelor online, pentru un site de prezentare sunt de luat in calcul foarte multe variabile, in consecinta solutia difera de la caz la caz, in functie de nevoile tale. Unealta potrivita pentru job-ul potrivit.
La momentul scrierii acestui articol:
- WordPress: sunt peste 77.445.000 site-uri conform builtwith reprezetand:
- 60.4% din totalul site-urilor ce folosesc C.M.S.
- mai mult de 55% din totalul celor mai vizitate site-uri
- 21.8% din totalul site-urilor existente
- Drupal: peste 800.000 de site-uri folosesc Drupal
- Joomla: peste 3.000.000 de site-uri live, conform builtwith
- avand o cota de aprox 2.7% la 1 milion de site-uri WEB conf. site-ului oficial joomla si avand peste 30 de milioane de download-uri
- 8.7% din totalul site-uilor ce au implementate solutii CMS
- 3.1% din toalul site-urilor existente, conf. W3Techs.
In cat timp este gata site-ul meu?
In functie de complexitate, in functie de cerinte, in principiu intre 3 si 30 de zile. Vrem sa facem urmatoarele clarificari:
- pentru “retusarea” micilor inadvertente, a unor aspecte secundare pe care insa noi le tratam cu toata atentia, este posibil ca aceste termene sa fie depasite (spre exemplu)
- aspectul grafic al site-ului, in cazul in care nu va multumeste pe deplin, fiind vorba despre un domeniu de creatie, interpretabil prin definitie, de asemenea poate mari durata de executie. (am avut cazuri spre ex. in care un logo, pana la definitivare, a trecut prin 20 de stadii. Este de la sine inteles ca acest lucru a necesitat mai mult timp decat ne asteptam)
- optimizarea imaginilor in principiu are loc in faza de finalizare a proiectului si in functie de numarul acestora, poate ocupa timp considerabil
- optimizarea pentru motoarele de cautare, este un proces ce se desfasoara in principiu, dupa insertia textelor pe site, dupa ajungerea la o forma fnala a acestora si in consecinta poate ocupa o perioada de timp considerabila, direct proportionala cu dificultatea si numarul textelor respective.
Tema website-ului!
Aspecte de luat in considerare la un magazin online:
- tema – in mediul online prima impresie conteaza. Toate magazinele de ecommerce, se afla pentru un client, la aceeasi distanta: un click! In mediul online nu mai intervine aspectul distantei parcurse pentru a ajunge la un anumit magazin. Foarte mult magazine fizice, se mentin la un nivel acceptabil de profitabilitate datorita proximitatii, vecinatatii in spatiu. In consecinta clientul va accepta si un magazin mai putin curat sau cu preturi mai “piperate” ori cu vanzatoare nu chiar dragutze si calificate, doar datorita faptului ca este mai comod sa strabati 150 metri pentru a cumpara o bere spre exemplu, decat 3 km pentru a ajunge in super-market. In mediul online acest factor dispare. Pentru a vizita 10 magzine, iti va lua 20-30 de minute minim si vei strabate o distanta apreciabila chiar presupunand ca te afli intr-o zona comerciala axata pe segmentul respectiv. In mediul online pentru a vizita acelasi numar de magzine, iti va lua de 10 ori mai putin timp. Odata intrat pe website-ul magazinului tau, vrei ca clientul sa si ramana acolo! Vrei sa nu iti inchida fereastra / tab-ul pentru a naviga la urmatorul magazin online doar pentru ca arata mai “frumos” este mai “prietenos” ca si interfata ori pur si simplu gaseste butoanele asteptate acolo unde trebuie.
- structura – “regula celor 3 click-uri!“. Un utilizator trebuie sa ajunga in magazinul tau online, ORIUNDE, fie ca vorbim de editarea profilului, efectuarea cumparaturilor, compararea produselor, navigarea in categorii / subcategorii / minicategorii, din maxim 3 click-uri. Structura site-ului in sine, a categoriilor, a meniului de navigare nu trebuie sa fie stufoasa. Ordinea trebuie sa fie una logica, fie ca vorbim aici de o ordine alfabetica sau a importantei categoriilor. Spre exemplu: categoriile trebuie sa fie de acelasi nivel (nu poti avea pe acelasi nivel spre ex. haine cu lenjerie intima sau acumulatori), produsele nu pot aparea in doua sau mai multe categorii.
Mai multe detalii cu privire la aspectele de luat in considerare la alegerea si personalizarea temei site-ului tau, aici.
Cum arata un link corect?
Link corect:
http://www.siteulmeu.ro/
http://www.siteulmeu.ro/automatizari/
http://www.siteulmeu.ro/pulberi-din-plante
Link incorect:
http://www.siteulmeu.ro/index.php?route=common/home
http://www.siteulmeu.ro/automatizari.1477/
http://www.siteulmeu.ro/pulberi-din-plante-c-464?zenid=sdt15is2fntfirv4fc4u8etcn6
Site-ul meu are Favicon?
Favicon-ul (prescurtarea de la “favorite icon”) reprezinta o mica imagine asociata site-ului tau si care este afisata in tab-ul in care site-ul respectiv este deshis. De asemenea, aceasta imagine este asociata cand site-ul tau este adaugat in “Lista de site-uri favorite” (bookmarks) si in bara de adrese.
- Favicon lipsa
- Favicon implicit (la fel ca toate celelalte site-uri ce folosesc acea platforma)
- Favicon corect si personalizat
Alegerea temei trebuie sa tina cont de urmatoarele criterii, incercand o enumare exemplificativa si nu limitativa:
- alegerea unei teme specializate. Bineinteles ca exista si un mare numar de teme “generale” si de asemena cu siguranta ca o tema facuta pentru un anumit segment, poate fi transformata in principiu, pentru orice alt segment. In genere insa asta presupune mai mult timp si rezultatele nu sunt intotdeauna exceptionale.
- care este ideea principala a site-ului, obiectivul acestuia.
- posibilitatile de personalizare, flexibilitatea temei in privinta urmatoarelor elemente:
- header si logo
- scheme de culori
- usurinta in navigare
- posibilitatea de atasare a unui blog / magazin / forum
- modul de newsletter
- layout dedicat pentru anumite pagini specifice, predefinite (portofoliu, testimoniale, formular contact, suport nativ video… )
- numarul aproximativ de subiecte abordat de site, complexitatea sa.
- suportul pentru o multime de caracteristici, optiuni si functionalitati, daca acestea sunt necesare:
- shortcodes
- responsive layouts
- retina ready
- S.E.O.
- 2D/3D layer slides
- portofoliu
- ajax
- parallax
- forms builder
- sidebar manager
- child themes
- social media friendly
- calitatea codului reflectata in viteza de incarcare, compatibilitate cu browserele populare:
- CSS3
- HTML5
- JQuery
- Javascript
- MySQL
- PHP
- securitatea temei in directa concordata cu cea a CMS-ului, platformei.
- bugetul alocat proiectului
- review-uri, documentatie, suport
In decembrie 1995, existau 16 milioane de utilizatori ai internetului, reprezentand aproximativ 0.4% din populatia planetei. Cresterea a fost una exponentiala, astfel incat in martie 2014, sunt aproape 2,937 de utilizatori, reprezentand 40.7% din populatie (sursa: IWS).
Bineinteles, odata cu cresterea numarului de utilizatori de internet si numarul de website-uri a crescut proportional, astfel incat la momentul scrierii acestui articol, avem un numar de 1,036,131,820 de site-uri. Asta in conditiile in care cu 23 ani inainte, exista 1 singur website. Primul WebSite din lume, a fost lansat in 6. aug. 1991, de catre sir Tim Berners-Lee, in Elvetia. Aceeasi persoana a inventat World Wide Web-ul in martie 1989, primul web-server, browser, editor, protocolul HTTP, prima versiune de HTML.
In imaginea alaturata, aveti atasat, graficul privind evolutia numarului de utilizatori de internet, in perioada martie 1995 – martie 2014
In Romania, aproximativ 50% din populatie este conectata la Internet (putin peste 11 milioane de utilizatori).
In 1994, aveam 28 de domenii “.ro”, conform ultimelor statistici ROTLD din 2014, avem un numar de peste 700.000 de domenii inregistrate “.ro”.
Din nefericire, nu avem statistici oficiale, documentate cu privire la numarul de domenii active “.ro”. Singura cifra pertinenta pe care o avem, este faptul ca in trafic.ro, sunt inregistrate la acest moment aproximativ 51.000 de site-uri, din care 20.000 active in ultimele 7 zile. Tine cont insa de faptul ca foarte multe site-uri romanesti nu folosesc trafic.ro, ca instrument de monitorizare in privinta audientei online. Putem doar aproxima ca in acest moment, sunt peste 70.000 de site-uri in Romania, ceea ce inseamna 10% din totalul domeniilor inregistrate.
Din cele aproxmativ 350.000 de domenii monitorizate de AgileMedia, conform domenii.ro
– 38% sunt domenii inactive
– 5% dintre domenii au un titlu meta stabilit
– 68,2% dintre domenii au sub 100 de pagini
– 61% dintre detinatorii domenii nu folosesc Google Analytics
In fiecare secunda, pe internet:
- 7530 de mesaje sunt scrise pe Twitter
- 31,250 de post-uri sunt facute pe Facebook, 3,472 de fotografii urcate si se dau 30.000 de like-uri
- 1253 de imagini sunt urcate pe Instagram
- 1445 de posturi sunt facute pe Tumblr
- 1516 apeluri au loc prin Skype
- 22.962 de GB trafic pe internet
- 45.192 de cautari Google sunt efectuate
- 87.347 de clip-uri sunt vizualizate pe Youtube
- 2,327,517 email-uri sunt trimise
In fiecare zi, in lume:
- sunt atacate / sparte (hacked) peste 30.000 de site-uri.
- se vand peste 600.000 de tablete
- se comercializeaza peste 3 milioane de smartphone-uri
- se vand peste 600.000 de calculatoare
Utilizatori de internet, pe continente:
- Asia – 48.4%
- America – 21.8%
- Europa – 19%
- Africa – 9.8%
- Oceania – aproximativ 1%
Numar utilizatori retele sociale:
- Facebook are un numar de 1,290,416, 100 utilizatori
- Twitter raporteaza un numar de 645,750,000 utilizatori
- Google+ are un numar de 590,788, 201 utilizatori
- Tumblr are un numar de 103,866,788 utilizatori