Conversia este o actiune bine definita, actiune intreprinsa de un utilizator pe site-ul tau si care indeplineste un scop, care are o finalitate efectiva. O conversie poate sa insemne:
- Inscrierea la newsletter
- Crearea unui cont
- Completarea formularului de contact
- Cumpararea unui produs sau/si serviciu
- Downloadarea unui catalog sau a unei aplicatii
Indiferent de actiunea prin care este reprezentata conversia, aceasta actiune trebuie masurata si optimizata.
In cazul unui magazin fizic, spre exemplu, “rata de conversie” arata cati, ce procent din numarul de oameni ce iti intra in magazinul tau fizic, cumpara un produs. Este un indicator extrem de important cu privire la ce se impune a fi imbunatatit in privinta respectivului magazin. Ca exemplu:
- in magazinul tau intra un numar mare de oameni – asta inseamna ca magazinul tau este aspectuos, este intr-o locatie buna (are vad, este situat in vecinatatea unei cai de comunicatie si asta iti asigura o clientela numeroasa, se incarca repede, este usor de gasit etc.)
- procentul “de conversie” insa, iti arata efectiv cati oameni intrati in magazin, iti si cumpara un produs. Sau mai multe. Si de ce suma si ce produse sunt “populare”. In functie de acest aspect, poti sa faci anumite ajustari cu privire la preturi, produsele ce sunt necesare a fi promovate, aranjate in fata pe rafturi etc.
Clientul intrat in magazin reprezinta o posibilitate, clientul insa ce iti achizitioneaza si un produs, reprezinta o certitudine, un profit, o conversie, aceasta este in sine finalitatea efectiva. Este bine ca magazinul tau online sa fie vizitat, ai dori insa sa vinzi si produsele afisate, nu numai sa le prezinti.
Optimizarea ratei de conversie:
- Totalitatea actiunilor intreprinse de un dezvoltator web ce au ca scop imbunatatirea performantelor unui website
- Actiuni bazate pe date concrete, obtinute din Analytics, feedback-ul clientilor sau rezultatele unor sondaje de opine la care au luat parte utilizatorii site-ului tau
- Este influentata in mod direct de obiectivele si nevoile site-ului tau. (indicatori de performanta – KPI)
- Ca orice alt proces tehnic, optimizarea ratei de conversie nu ar trebui sa fie facut “dupa ureche”sau sa fie bazata pe banuieli.
- Acest proces nu ar trebui sa fie influentat de parerile oamenilor din alte departamente, care nu au cunostinte in domeniu dar au un cuvant greu de spus in companie. Este un proces exact, tehnic, logic si se bazeaza pe indicatori ficsi, cuantificabili, pe anumite repere stricte.
- Optimizarea ratei de conversie nu se rezuma la o simpla campanie in care se incearca generarea unui numar cat mai mare de utilizatori noi veniti pe site-ul tau si se ignora aproape complet rata de interes manifestat de utilizatori fata de site-ul tau.
Primul pas pentru o afacere de succes este atragerea de trafic pe site, in directa legatura insa si ulterior, din punct de vedere cronologic, rata de conversie arata performantele reale ale unei afaceri. Vorbim, in speta, de un magazin ce se doreste a fi profitabil, nu este un muzeu: nu ai vrea ca lumea sa intre, sa viziteze si sa iti paraseasca site-ul, fara a achizitiona respectivul produs/serviciu ofertat.
Calculul ratei de conversie
- rata de conversie este data de raportul dintre numarul total de conversii si numarul total de vizitatori.
- spre exemplu un site cu 1000 de vizitatori si 10 conversii are o rata de conversie de 1%.
- numarul total de conversii este reprezentat de numarul total de utilizatori care au dus la bun sfarsit o actiune dorita de tine ( inscriere la newsletter, download de aplicatie, achizitie de produs, serviciu, inscriere pe site etc).